حجم آب سدهای اردبیل ۱۴۰ میلیون متر مکعب است

2 چند سال قبل 296

به گزارش خبرنگار مهر، علی حیدری شامگاه دوشنبه در نشست با مدیرکل هواشناسی اردبیل اظهار کرد: به رغم بارش‌های دی ماه و اوایل سال‌جاری میزان ذخیره منابع آبی پشت سدهای استان اردبیل همچنان پایین است و انتظار می‌رود در سال زراعی جاری نیز کشاورزان و بهره‌برداران نهایت صرفه‌جویی را داشته باشند.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته بروز خشکسالی به کاهش شدید منابع آب منجر شده بود که با بارش‌های اخیر بخشی از این کمبودها جبران شد ولی نسبت به سال زراعی گذشته ۱۳ درصد کاهش ذخایر پشت سدها را شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه تنها ۳۵ درصد مخازن سدها پر شده و همچنان چشم انتظار بارش‌ها در فصل بهار هستیم، گفت: امسال نیز سعی خواهیم کرد تا با اولویت تأمین آب شرب نسبت به رفع دغدغه هم استانی‌ها در بخش آب شرب اقدامات اولویت‌دار را انجام داده و مازاد آب جمع شده در پشت سدها را در اختیار بخش کشاورزی و صنعت قرار دهیم.

حیدری با بیان اینکه در یک دهه اخیر بروز خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها خسارت‌هایی را وارد کرده است، افزود: انتظار می‌رود در سال‌های آینده با لطف و عنایت خداوند متعال بخش عظیمی از کاستی‌ها رفع شده و امکان تأمین منابع آب فراهم آید.

افزایش یک درجه‌ای دمای هوا در ۱۰ سال اخیر

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل نیز در این نشست خاطرنشان کرد: در یک دهه اخیر یک درجه به میانگین دمای هوای استان اردبیل افزوده شده است.

سیاوش محمدی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: این افزایش دما منجر به تبخیر بیشتر منابع آبی شده و بروز خشکسالی را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه استان اردبیل همچنان در جایگاه بیستم کشوری در وضعیت بارندگی سال زراعی جاری قرار دارد، بیان کرد: به رغم بارش دی ماه سال گذشته و فروردین امسال همچنان ما با کسری منابع آب روبه‌رو هستیم و در پهنه‌بندی نقشه خشکسالی وضعیت مطلوبی را نداریم.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: در سال زراعی جاری تاکنون ۱۷۹ میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده که نسبت به بلند مدت ۸ درصد و نسبت به سال زراعی گذشته ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

محمدی گفت: امیدواریم با تداوم بارندگی‌ها در فصل بهار امسال جبران کاستی‌ها را در این حوزه شاهد باشیم.

خواندن کل مقاله