چالش‌های شرکت در «بوم‌گرد»/ وقتی شترسواری و ماهیگیری مسابقه شدند

2 چند سال قبل 169

تورج کلانتری کارگردان مستند مسابقه «بوم گرد» که همزمان با ایام نوروز ۱۴۰۱ از شبکه یک سیما پخش شد، درباره ویژگی‌های این مسابقه و آیتم‌های آن به خبرنگار مهر توضیح داد: سه خانواده در هر قسمت از این مسابقه زیر نظر مربیان محلی وارد چالش‌های بومی و محلی می‌شدند و آیتم‌های مختلفی برای آنها در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: ساربانی و شترسواری، آشپزی، قایق‌سواری و مواردی از فعالیت‌ها که در جنوب کشور رواج دارند، در مسابقه دیده می‌شد و هریک از ای فعالیت‌ها از ابعاد مختلفی مورد توجه قرار گرفته‌اند. برای مثال ماهی‌گیری نه تنها فعالیت و سنتی است که مردم بسیاری از آن روزی می‌خورند و کسب درآمد می‌کنند، که یک موضوع توریستی نیز هست و در مسابقه «بوم گرد» سعی کرده‌ایم نگاه تک بعدی اقتصادی به آن نداشته باشیم.

کلانتری بیان کرد: از طرف دیگر برنامه‌ای تلویزیونی را سراغ ندارم که ماهی‌گیری را در قالب یک مسابقه پیش از این به تصویر کشیده باشد و موضوع در نوع خود جدید و نو است. یا نمایش شترسواری و ساربانی به عنوان بخشی از سنت و فرهنگ منطقه هرمزگان می‌تواند به دیده شدن هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری این بخش کمک کند.

وی درباره حمایت‌های صورت گرفته در جریان تولید این مسابقه تلویزیونی عنوان کرد: میراث فرهنگی برای اینکه بتوانیم به موزه مردم‌شناسی برویم، کمک کرد. اما باید بگویم کمک اصلی برای ساخت مجموعه توسط سردار تنگسیری و نیروی دریایی سپاه انجام شد و همراهی خوبی صورت گرفت و اینکه یک سردار سپاه دغدغه تولید مسابقه «بوم گرد» را داشت جای تشکر و تقدیر دارد.

این تهیه کننده و کارگردان درباره چالش‌های ساخت «بوم گرد» توضیح داد: هیچ چالش و سختی در ارتباط با مردم محلی نداشتیم. سختی‌های کار شبیه به همه کارهای دیگر بود و به دلیل اینکه ظرفیت‌های منطقه را می‌شناختیم و با پژوهش و تحقیق به سراغ آنجا رفته بودیم، در بخش‌های مختلف برنامه از طراحی آیتم‌ها و پیش‌تولید گرفته تا تولید و… کارمان به خوبی پیش رفت. همچنین من پیش از این به آن منطقه رفت و آمد کرده بودم و در آنجا مستند ساخته بودم و شناختی نسبت به استان هرمزگان داشتم. اما با ساخت مسابقه «بوم گرد» این شناخت و نگاه جامع‌تر شد و در واقع پیش‌زمینه ذهنی ما نسبت به جنوب کشور نیز شاید باعث شده بود که نسبت به آن دغدغه بیشتری داشته باشیم و در واقع همان موضوع «گردشگری مسئولانه» برای حفظ فرهنگ و محیط زیست در نظرمان برجسته‌تر و پررنگ‌تر شود.

کلانتری در پایان درباره فرآیند زمانی تولید مسابقه «بوم گرد» نیز گفت: آغاز کار از تابستان ۱۴۰۰ رقم خورد و پیش تولید آن نیز از اوایل مهرماه تا آذر ۱۴۰۰ طور کشید. تولید برنامه نیز در دی ماه انجام شد و بعد از آن نیز وارد فرآیند پس تولید و تدوین و… شدیم و اکنون نیز برای پخش نوروزی از شبکه یک سیما آماده شده است.

فصل دوم مستند مسابقه «بوم‌گرد» به کارگردانی تورج کلانتری و امیر منیری با محوریت بوم‌گردی و گردشگری اقتصادی، نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه یک سیما رفت. فصل دوم این مسابقه خانوادگی در استان هرمزگان و شهرستان میناب و بنادر جاسک و هرمز گذشت. بدین ترتیب سه خانواده در قالب یک رقابت مبتنی بر زیست‌بوم منطقه در چند قسمت به رقابت با یکدیگر پرداختند.

این مسابقه برپایه سه سرفصل گردشگری با محوریت بوم‌گردی، در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگی هر منطقه، اشتغال و کسب و کار روستایی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های مغفول و در نهایت ارزش بخشی به سنت‌ها و آداب و رسوم هر منطقه و هویت‌بخشی به هر بوم و قومیت تولید شده است.

تهیه‌کنندگی مستند مسابقه «بوم گرد» را که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولید شده در موسسه اوما فیلم است، سید جمال عودسیمین و تورج کلانتری برعهده داشته‌اند.

خواندن کل مقاله