۹ راه حل رفع مشکل هنگ کردن کامپیوتر و لپ تاپ

1 سال قبل 466
قفل شدن ویندوز در هنگام بالا امدن سیستم اجرای برنامه‌ها در پس زمینه خرابی قطعات کامپیوتر مشکلات در بایوس سیستم داغ شدن کامپیوتر یا لپ تاپ آپدیت نبودن درایور‌ها خرابی هارد دیسک ویروسی شدن سیستم مشکلات نرم افزاری استفاده از ابزار Windows Clean Disk Cleanup مشکل هنگ سیستم هنگام نصب ویندوز جمع بندی و پاسخ به چند پرسش پرتکرار چرا کامپیوتر وسط بازی هنگ می کند؟ چگونه لپ تاپ هنگ کرده را ریستارت یا خاموش کنیم؟ چه کار کنیم که کامپیوتر هنگ نکند؟ چرا وقتی به اینترنت وصل میشوم کامپیوتر هنگ میکند؟ اگر کامپیوتر قفل شود چه کنیم؟ وقتی کامپیوتر هنگ میکند چیکار کنیم؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، اگر با مشکل هنگ کردن ویندوز دست و پنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد می‌شود که ادامه این مطلب را خوانده تا با مهم‌ترین دلایل هنگ کامپیوتر و روش‌هایی برای رفع مشکل قفل شدن کامپیوتر آشنا شوید.

شاید سیستم شما هنگ نکرده و فقط به صورت موقتی کند شده است. در این حالت کمی صبر کنید و به سیستم فرصت دهید تا به روال عادی کار برگردد.

قفل شدن ویندوز در هنگام بالا امدن سیستم

برای تست قفل شدن کامپیوتر، کلید Caps Lock را بزنید اگر چراغ آن روشن یا خاموش نمی‌شود، یعنی سیستم قفل کرده، اما نگران نباشید در این محتوا به تمام راهکار‌های ممکن را برای رفع مشکل هنگ کردن ویندوز پرداخته‌ایم.

حالا ببینیم علت هنگ کردن لپ تاپ در ویندوز ۱۰ و ویندوز‌های دیگر چیست. دلایل هنگ کردن ویندوز به دو دسته نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می‌شود. در ادامه این دلایل را نام برده و راهکار‌های رفع هنگ کامپیوتر را بررسی می‌کنیم.

اجرای برنامه‌ها در پس زمینه

یکی از دلایل قفل شدن ویندوز اجرای برنامه‌های پس زمینه است که منابع سیستم را درگیر می‌کند و باعث کندی و یا هنگ کردن ویندوز می‌شود. برای حل مشکل لپ تاپ هنگ کرده و بستن این برنامه‌های مزاحم، باید ریستارت لپ تاپ با کیبورد را انجام دهید به این صورت که سه دکمه Crtl و Alt و Del را همزمان فشار دهید.

این کار برای با انتخاب گزینه Task Manager، پنجره مربوط به آن باز می‌شود. از لیست برنامه‌ای درحال اجرا که نمایش داده می‌شود، برنامه مورد نظر که باعث هنگ شده را انتخاب کرده و دکمه End Task را بزنید. ممکن است ۲۰ ثانیه انجام این کار زمان ببرد.

خرابی قطعات کامپیوتر

وجود خرابی در قطعات کامپیوتر باعث هنگ کردن سیستم می‌شود مثلا مانند ایراد در بورد و حافظه که به خطای صفحه آبی معروف است، باعث هنگ سیستم می‌شود مثلا قفل شدن ناگهانی یا ری استارت ویندوز می‌شود؛ بنابراین با تعویض و یا ارتقای رم می‌توانید کند شدن کامپیوتر و مشکل هنگ را برطرف کنید. ایراد و خرابی و پایین بودن مدل کارت گرافیک یکی از مشکلات متداول در هنگ کردن لپ تاپ لنوو و دیگر لپ تاپ‌ها است. نیم سوز شدن یا کاهش توان برق رسانی منبع تغذیه هم در هنگ کردن ویندوز تاثیر دارد.

مشکلات در بایوس سیستم

ایراد در تنظیمات بایوس، گاهی با ریست کردن بایوس می‌توان مشکلات کامپیوتر را رفع کرد، اما اگر تنظیمات کارخانه و دیفالت بایوس با سیستم عامل هماهنگ نباشد، باید تنظیمات درست بایوس را انجام دهیم.

داغ شدن کامپیوتر یا لپ تاپ

گرم شدن لپ تاپ به قطعات سخت افزاری آسیب می‌زند به همین دلیل اگر دمای سیستم از حد نرمال بالاتر برود سیستم هنگ می‌کند. ممکن است با کمی صبر، دما پایین بیاد، ولی اگر این اتفاق مدام تکرار می‌شود، ممکن است کار بیش از اندازه از لپ تاپ کشیده‌اید.

شاید فن‌ها درست کار نمی‌کنند و یا دریچه‌های تهویه هوا با گرد و غبار مسدود شده است. حتما از عملکرد درست فن‌ها مطمئن شوید. شاید جایی که کامپیوتر و لپ تاپ روشن است، گرم است و باید تهویه مناسب برای آن تامین شود. مثلا لپ تاپ را از سمتی که فن آن کار می‌کند، به میز نچسبانید.

آپدیت نبودن درایور‌ها

آپدیت منظم ویندوز و درایور‌ها از جمله راهکار‌های رفع مشکل هنگ در سیستم‌های کامپیوتری است. اگر درایور‌های قطعات سخت افزاری ایراد داشته باشند یا آپدیت نشده باشند، سخت افزار نمی‌تواند عملکرد نرمال و منطقی داشته باشد و کل سیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر درایور جدید را نصب نکرده‌اید و کامپیوتر هنگ کرده می‌توانید کامپیوتر را در حالت Safe Mode بوت کنید و در قسمت Device Manager درایوری که به درستی کار نمی‌کند را حذف کنید، سیستم را ری استارت کنید و اجازه دهید به صورت نرمال بالا بیاید. اکنون ویندوز می‌تواند سخت افزار را بشناسد و شما می‌توانید درایور مناسب و به روز را نصب کنید.

خرابی هارد دیسک

خرابی هارد دیسک و هارد بدسکتور، از دلایل رایج هنگ کامپیوتر و لپ تاپ است. در اسرع وقت کار تعویض هارد را انجام دهید و اگر اطلاعات مهمی روی هارد بدسکتور دارید کار بازیابی آن را به متخصصین بسپارید.

پراکندگی اطلاعات هارد باعث می‌شود زمان بیشتری برای دسترسی به دیتا مصرف شود و سیستم کند عمل کند. اگر زمان اجرای برنامه طولانی است یا سرعت انتقال دیتا کم است، از راهکار یکپارچه سازی یا Defragement ویندوز استفاده کنید. زمان لازم برای انجام این کار بسته به ظرفیت و وضعیت اطلاعات، متفاوت است.

پر بودن فضای هارد دیسک باعث کندی و هنگ لپ تاپ و کامپیوتر می‌شود. ماهی یک بار فایل‌ها و اطلاعات ذخیره شده روی سیستم‌تان را بررسی کنید: اطلاعاتی که لازم ندارید، پاک کنید و از اطلاعاتی که لازم دارید حتما بکاپ بگیرید.

ویروسی شدن سیستم

ویروسی بودن سیستم باعث اجرای کد‌هایی روی سیستم می‌شود و منابع سیستم را اشغال می‌کند در نتیجه باعث کندی و هنگ لپ تاپ و کامپیوتر می‌شود. ممکن است درصد آسیبی که ویروس به سیستم شما وارد می‌کند آنقدر زیاد باشد که مجبور به نصب مجدد ویندوز شوید.

پس از پاک شدن کامل سیستم از ویروس و یا نصب مجدد ویندوز، حتما از آنتی ویروس با کیفیت استفاده کنید. آنتی ویروس سطح پایین خودش از عوامل هنگی خواهد بود. استفاده همزمان از چند آنتی ویروس روی سیستم کاملا اشتباه است.

تداخل در عملکرد آن‌ها با هم، باعث می‌شود نتوانند کار حفاظت از کامپیوترتان را به درستی انجام دهند. از طرفی با اشغال منابع سیستم کندی و هنگ را نتیجه می‌دهد.

مشکلات نرم افزاری

مشکلات ویندوزی و نرم افزاری مثلا ویندوز قدیمی است، آپدیت نیست، ناسازگار با سخت افزار است، اکتیو نشده است. نرم افزار‌هایی که اجرای آن‌ها باعث فریز شدن کامپیوتر می‌شوند یعنی سیستم هنگ می‌کند را از کامپیوتر خود پاک کنید.

حجم زیاد فایل‌های موقتی ذخیره شده روی هارد دیسک، روی کارایی کامپیوتر و لپ تاپ تاثیرگذار است. بهتر است این فایل‌ها را هر چند وقت یک بار با یکی از سه روش زیر پاک کنید:

استفاده از ابزار Windows Clean Disk Cleanup

پاک کردن به صورت دستی: به آدرس C:\Users\Pc\AppData\Local\Temp بروید و فولدر‌های موجود در آن را پاک کنید.

استفاده از نرم افزار. حواستان باشد فقط فایل‌هایی که لازم ندارید پاک کنید.

مشکل هنگ سیستم هنگام نصب ویندوز

اگر با ارتقای ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰ با مشکل هنگ سیستم هنگام نصب ویندوز مواجه می‌شوید. دلیلش عدم سازگاری درایور‌های ویندوز ۷ با ویندوز ۱۰ است. بهترین راهکار برای رفع آن استفاده از نصب ویندوز ۱۰ به صورت Clean Install است. اما راهکار‌های دیگری نیز وجود دارد:

انجام Automatic Repair یا Startup Repair

غیرفعال کردن Fast Startup

انجام Clean Boot

جمع بندی و پاسخ به چند پرسش پرتکرار

در این مطلب به بررسی مهم‌ترین دلایل هنگ کردن ویندوز پرداخته شده و راه حل‌هایی برای رفع این مشکل نیز بیان شده است. البته هنگ کردن سیستم می‌تواند دلایل متعدد دیگری داشته باشد که با کمی جستجو در اینترنت می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. در ادامه هم به چند پرسش پر تکرار در این زمینه پرداخته‌ایم.

چرا کامپیوتر وسط بازی هنگ می کند؟

پایین بودن سرعت شبکه، آپدیت نبودن کارت گرافیک، ناسازگاری بازی با CPU و کارت گرافیک، خرابی هارد، کافی نبودن سرعت هارد، دمای بالای سیستم، رزولوشن بسیار بالا، از مواردی هستند که باعث هنگ کردن ویندوز وسط بازی می‌شوند.

یکی از راهکار‌های رفع هنگ بازی در کامپیوتر که به دلیل سرعت پایین سیستم اتفاق می‌افتد می‌توانید از نرم افزار‌های مخصوص این کار استفاده کنید. اما بهترین کار انجام ارتقای سخت افزاری است مثلا استفاده از هارد‌های سرعت بالا و SSD، ارتقای CPU، ارتقای رم، ارتقای کارت گرافیک.

چگونه لپ تاپ هنگ کرده را ریستارت یا خاموش کنیم؟

اگر با Task Manager مشکل سیستم رفع نشد مجبورید لپ تاپ و کامپیوتر را اصطلاحا به صورت سخت افزاری (Hard Reboot) ری استارت کنید. برای این کار دکمه پاور را فشار دهید و نگه دارید تا کامپیوتر خاموش شود. کمی صبر کنید و دوباره آن را روشن کنید.

چه کار کنیم که کامپیوتر هنگ نکند؟

با استفاده از روش‌هایی که در بالا ذکر شد می‌توان از هنگ کردن ویندوز خود جلوگیری کرد. در واقع بهترین راه کمک از افراد متخصص برای تشخیص علت هنگ کردن سیستم است.

چرا وقتی به اینترنت وصل میشوم کامپیوتر هنگ میکند؟

برخی از سیستم‌های قدیمی به محض اتصال به اینترنت هنگ کرده و دلیل این امر هم پر شدن حافظه رم سیستم است. همچنین احتمال ویروسی شدن سیستم وجود دارد. علاوه بر این ممکن است برنامه فایروال نصب شده بر روی سیستم به دلیل حجم زیاد درخواست‌ها سیستم را با مشکل مواجه کند.

اگر کامپیوتر قفل شود چه کنیم؟ وقتی کامپیوتر هنگ میکند چیکار کنیم؟

بهترین راه ریستارت کامپیوتر یا لپ تاپ با استفاده از کیبورد است. برای این منظور سه کلید Crtl و Alt و Del را از روی کیبورد به صورت همزمان فشار دهید. در صفحه باز شده می‌توانید سیستم را خاموش یا ری استارت کنید.

خواندن کل مقاله