اشتغالزایی، مفهوم اصلی کلمه دانش بنیان است

2 چند سال قبل 333

ایسنا/مرکزی سرپرست دانشگاه اراک گفت: برخی به اشتباه مفهوم دانش بنیان را به بی‌اشتغالی گره می‌زنند، در حالیکه چنین نبوده و مفهوم اصلی این کلمه اشتغالزایی است.

دکتر مجتبی ذوالفقاری عصر روز گذشته، پنجشنبه ۱۱ فروردین ماه طی نشستی با دانشجویان، در تحلیل سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری اظهار کرد: بی اشتغالی با مفهوم اصلی کلمه دانش بنیان در تناقض است و شاید یکی از دلایل گره زدن این کلمات متناقض به یکدیگر، این امر است که الگوهای دانش بنیان از مبانی داخلی تبعیت نمی کنند و تصور ما این است که حتما لازم است مجموعه تجهیزات بزرگی دست به دست یکدیگر بدهند تا مفهوم دانش بنیان ظهور و بروز پیدا کند.

وی با بیان اینکه یک نظام اقتصادی موفق از دو ویژگی دانش بنیان و مردمی بودن برخوردار است، تاکید کرد و افزود: اقتصادی که بر پایه دانش و آگاهی پیشرفته نباشد با سقوط مواجه خواهد شد و هر عمل و فعالیتی در نظام اقتصادی کشور، نیازمند مطالعه و بررسی‌های بسیار وسیع و عمیق است و هیچیک از مؤلفه‌های اقتصاد، بدون مطالعه و علم پیش نخواهد رفت.

ذوالفقاری تصریح کرد: تصور اینکه مفهوم دانش بنیان مسئله پیچیده‌ای است که مختص و متعلق به افراد مشخص بوده و خاصیت اشتغالزایی ندارد، تصور اشتباهی است. محصول دانش بنیان کالا و خدمتی است که اساس آن دانش، دانایی و تکنولوژی است که به تاسی از علم ظاهر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شعار سال مفهومی است که به آینده جوانان و زندگی ما باز می گردد، بیان کرد: یکی از مبانی بزرگ رشد اقتصادی تولید انبوه است، اما تولید نیازمند سواد، صادرات، ارزآوری و ارتقای کیفیت است.

سرپرست دانشگاه اراک ادامه داد: تولید باید دانش بنیان و براساس تحقیقات باشد، لذا تمامی اصول فعالیت موفق در نظام اقتصادی نظیر زمان و هزینه تولید، بازاریابی و کسب و کار در وهله اول نیازمند تحقیق و اقدامات دانش بنیان است.

به گزارش ایسنا این نشست در خانه جوان اراک برگزار شد.

انتهای‌پیام

خواندن کل مقاله