بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید

2 چند سال قبل 250

ایسنا/خراسان رضوی رئیس جمهور در اولین سفر استانی خود در سال ۱۴۰۱ به خراسان رضوی و شهر مشهدالرضا سفر کرد. بازدید از پروژه‌های اقتصادی، شرکت در نشستی با فعالان عرصه تولید دانش‌بنیان استان، ملاقات با خانواده‌ تعدادی از شهدا، دیدار با روحانیون و علمای خراسان رضوی، شرکت در جلسه شورای اداری استان و نشست خبری با اصحاب رسانه از جمله برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر بود.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در قالب هجدهمین سفر استانی خود، بعدازظهر چهارشنبه ۱۰ فروردین به همراه تعدادی از وزرا و اعضاء هیات دولت، وارد فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد و در بدو ورود، مورد استقبال رسمی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، استاندار و تعدادی دیگر از مسئولین استانی قرار گرفت.‌

احمد وحیدی وزیر کشور، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان از جمله اعضاء هیات دولت بودند که رئیس جمهور را در این سفر همراهی کردند.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید


رئیس دولت در بدو ورود به خراسان رضوی، به عنوان اولین مقصد سفرهای استانی خود در سال ۱۴۰۱، با بیان اینکه استان خراسان رضوی خطه تمدنی، فرهنگی و تاریخی برای ایرانیان و پایتخت معنوی و مذهبی ایران اسلامی است، با اشاره به ظرفیت‌های گسترده و متنوع در سطح استان، تاکید کرد: کمبودها در سطح استان به رغم برخورداری از ظرفیت های گسترده و به برکت حضرت رضا(ع) و مردم بسیار فهیم این خطه به هیچ عنوان زیبنده خراسان رضوی نیست.

وی با اشاره به وجود مراکز تولیدی دانش بنیان در سطح استان، بیان کرد: شرکت های متعدد دانش‌بنیان استان خراسان رضوی از بخش‌هایی است که می‌تواند بین اشتغال و تولید دانش بنیان، پیوند برقرار کند.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید
رئیس قوه مجریه در اولین برنامه خود، با حضور در بارگاه منور امام رضا(ع)، به زیارت این امام رئوف و اقامه نماز پرداخت و سپس در دیدار با خانواده‌های شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم خراسان رضوی، تاکید کرد: مهمترین وظیفه مسئولین پاسداری از راه و حفظ آثار و دستاوردهای شهدا و خدمت به خانواده آنهاست؛ چراکه حقیقتاً خون شهدا از جامعه جهل‌زدایی می‌کند.


همچنین آیت‌الله رئیسی در دیدار با جمعی از علما و روحانیون خراسان رضوی، با بیان اینکه امروز با وجود شرایط جنگی در منطقه، در زمینه ذخائر کالاهای اساسی هیچگونه مشکلی در کشور وجود ندارد، گفت: در سال گذشته رشد اقتصادی کشور ۴ دهم درصد بوده در حالیکه برآوردهای موجود حاکی از تحقق رشد اقتصادی ۵ درصدی در سال ۱۴۰۰ می باشد و برنامه ما برای سال ۱۴۰۱ هم رشد ۸ درصدی است. امروز شرایط فروش نفت به قبل از تحریم‌ها رسیده و پول فروش نفت نیز به کشور باز می‌گردد.

رئیس جمهور در این دیدار با بیان اینکه به هیچ عنوان زندگی مردم و اقتصاد را به برجام و مذاکره گره نزده‌ایم، عنوان کرد: چه مذاکرات به جایی برسد چه نرسد ما برنامه‌های خودمان را در اداره اقتصاد ملی داریم و با قدرت آن را ادامه خواهیم داد.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید
رئیس دولت صبح روز پنجشنبه، در دومین و آخرین روز از سفر خود به خراسان رضوی، با حضور در گلزار شهدای شهرستان سرخس ضمن زیارت مزار شهدا با مردم حاضر در این محل گفت‌وگو و در خصوص نگرانی‌های مردم این شهر نسبت به وجود ریزگرد در این منطقه، بر پیگیری مسئله تا حصول نتیجه و حل مشکل تاکید کرد.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید

سپس آیت‌الله رئیسی با حضور در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس دستور آغاز «عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه D» را صادر کرد.


وی همچنین با حضور در مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی گنبدلی، دو کارخانه از ۴ کارخانه این مجتمع را افتتاح کرد. این دو کارخانه به‌ منظور کاهش خام‌فروشی گوگرد و توسعه زنجیره آن در کشور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و از محل گوگرد تولیدی پالایشگاه خانگیران ایجاد شده است.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید
به علاوه، رئیس قوه مجریه در دومین روز از سفر خود به خراسان رضوی، از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی بازدید کرد.

رئیسی در نشست با فعالان عرصه تولید دانش‌بنیان استان خراسان رضوی، با اشاره به شعار سال گفت: تولید باید علم‌پایه و دانش‌بنیان شود، باید دانایی‌ها افزایش یابند تا ثروت و ارزش افزوده تولید شود و اقتصاد بتواند اقتصادی پایدار باشد تا تکانه‌های موجود در منطقه و دنیا تاثیری بر اقتصاد نداشته باشد و  آن را بی‌ثبات نکند. اموال مازاد دولت در کشور کم نیست از این رو باید این اموال شناسایی و مورد استفاده شرکت‌های اقتصادی دانش‌بنیان قرار گیرد تا استقلال اقتصادی ایجاد شود.

وی با اشاره به وجود رابطه تنگاتنگ بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شهرک‌های صنعتی، افزود: با میدان دادن به جوانان در حوزه‌های مختلف ضرر نخواهیم کرد. البته جوانان نیز باید آستانه تحمل را بالا ببرند و نگاه به فرهیختگان نیز به عنوان چراغ راه مورد تاکید است.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید
رئیس جمهور در شامگاه پنجشنبه، با حضور در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی، با بیان اینکه امروز ما نعمات بسیاری در اختیار داریم، اظهار کرد: بزرگترین نعمت بر این کشور نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هیچ نعمتی بالاتر از این نیست. امام فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است. در واقع حفظ نظام اوجب واجبات است. باید نسبت به این موضوع برنامه‌ریزی و تلاش صورت گیرد. آنچه هم که تضمینی برای جمهوریت و اسلامیت نظام باشد مردم سالاری دینی است که بزرگترین نعمت پرودگار بر این کشور است. لازمه شکرگذاری این نعمت شناخت این نعمت است.

رئیسی با تاکید بر اینکه نقش مدیران در تحول اداری بسیار مهم است، عنوان کرد: بیشترین پیشرفت ما در حوزه صنایع نظامی و هسته‌ای بوده است. این پیشرفت ناشی از انگیزه و مدیریت است. حتما در صنایع نظامی تحریم بیشتر از خودروسازی بوده است، اما انگیزه، اندیشه و حرکت جهادی موفقیت در این حوزه‌ها را رقم زده است. عده‌ای می‌گویند راه هموار نبود، اما مدیریت همین است که راه های غیرهموار، هموار شود.


همچنین آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه تا کنون آن گونه که باید، از ظرفیت‌های اقتصادی این استان استفاده نشده است، بر لزوم شناسایی مشهد به عنوان یک شهر ملی تاکید کرد.


رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه شورای اداری خراسان رضوی گفت: موضوع قطار سریع‌السیر تهران مشهد در دستور کار ما قرار گرفته و باید منابع آن خارج از بودجه کشور تامین شود.


احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در این جلسه با اشاره به حواشی بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان در مشهد، گفت: برای رسیدگی به حادثه ورزشگاه از امروز صبح جلسه مفصلی با حضور مسئولان ذی ربط داشتیم که کاملا همه ابعاد موضوع بررسی شد و اقداماتی باید شود که جمع بندی آن را به رئیس جمهور ارائه می کنیم.


به علاوه جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه از آغاز فعالیت صندوق حمایت از توسعه زعفران در خراسان رضوی با ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی خبر داد.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید
یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در جلسه شورای اداری استان، با بیان اینکه امسال ۷.۲ درصد رشد برای استان ما مشخص شده که برای تحقق آن به ۱۸۵ همت از نظر منابع مالی نیاز داریم، گفت: در این راستا یک قرارگاه تامین منابع در استان از چند ماه قبل راه‌اندازی شده است. به عنوان مثال ۵۵ همت با بانک‌ها و ۶۰ همت با بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. به نتیجه رسیده‌ایم که تمام این‌ها در قالب برنامه ۴ ساله استان مشخص شده و پیاده خواهد شد.


صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در این جلسه گفت: در سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی با ۲۸ دستگاه دولتی و حاکمیتی برای تکمیل ۱۸۴ طرح و پروژه تصمیمات مناسبی اتخاذ شد که هم تامین اعتبار مطلوبی به آن اختصاص یافت و هم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تقویت شد و هم از محل منابع بانکی تمهیدات لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به عمل آمد.


احسان ارکانی، عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در این جلسه، با بیان اینکه خراسان رضوی ۸ درصد جمعیت ایران را دارا است، ولی رقم بودجه آن ۴.۵ درصد بودجه کل کشور است، گفت: تقاضا می‌شود سهم بودجه استان متناسب با سهم جمعیت و مساحت آن باشد. پیشنهاد می‌شود برای هر استان سرانه عمرانی مشخص معلوم شود و برای هر شهرستان ضرب در جمعیت آن شود تا تبعیض و بی‌عدالتی‌ها از بین برود.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید
شرکت در نشست خبری، آخرین برنامه رئیس جمهور در سفر دو روزه خود به خراسان رضوی بود. رئیسی در این نشست اظهار کرد: دستگاه های اداری کشور باید حتما به تولیدات فناورانه داخلی بها دهند و کالایی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود را مورد استقبال قرار دهند و مشابه خارجی را وارد نکنند و جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود.

وی با اشاره به ساخت ۴ میلیون واحد مسکن در ۴ سال، به عنوان یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش، عنوان کرد: این کار باید انجام بشود و بنای دولت عملی کردن همین وعده است. هم نیاز جدی کشور این موضوع است و هم عقب ماندگی داریم. اگر سالی یک میلیون ایجاد مسکن می‌شد، عقب ماندگی نداشتیم. اما سالی ۳۵۰ هزار مورد ساخته می‌شده که ۷۰۰ هزار کم داشتیم و باید این عقب ماندگی را ما جبران کنیم.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید
رئیس جمهور همچنین در گفت‌وگویی با ایسنا، در خصوص اینکه در مشهد گاهی شاهد وجود برخی از تعارضات در تصمیم‌گیری‌ها هستیم، مانند اتفاقی که در جریان بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا رخ داد. سیاست دولت در این زمینه چیست؟ اظهار کرد: تعارضی نیست، برخی کوتاهی‌هایی در نحوه اجرای تصمیمات دارند. همه دستگاه‌ها موظف به اجرای سیاست‌ها و قوانین هستند، اما گاهی اوقات مدیران به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند.

اقدامات اعضاء هیات دولت در سفر به خراسان رضوی

بهرام عبداللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بردسکن و خلیل‌آباد، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در رشتخوار، خواف و تربت حیدریه، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در گلبهار و مشهد، جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نیشابور و سبزوار، احمد وحیدی وزیر کشور در مشهد و کلات، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در زاوه، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد در باخرز و تایباد، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در گلبهار، چناران و طرقبه شاندیز، رضا فاطمی‌امین وزیر صمت در سبزوار، نیشابور و فیروزه، حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جوین، خوشاب و جغتای، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در تربت حیدریه، گناباد، بجستان و داورزن، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در تربت جام، علی سلاجقه رئیس  سازمان حفاظت محیط زیست در درگز و قوچان، امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی رییس جمهور در کوهسرخ و کاشمر، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رییس بنیاد شهید به فریمان و سرخس و انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان نیز به عنوان نمایندگان دولت سیزدهم، رئیس قوه مجریه را در این سفر همراهی و از طرح‌های عمرانی شهرستان‌های مختلف خراسان رضوی بازدید و در جلسات شورای اداری شهرستان‌های این استان شرکت کردند.


از ۸۳ دستگاه اتوبوس جدید و ۲۷ دستگاه اتوبوس بازسازی شده(بخش خصوصی) با حضور وزیر کشور، شهردار مشهد و جمعی از مدیران کشوری، استانی و شهری به طور رسمی رونمایی شد.


عملیات اجرای سازه، معماری و تجهیزات فاز اول خط سه قطار شهری مشهد برای اتصال خطوط قطار شهری به حرم مطهر، پایانه مسافربری امام رضا(ع)، فرودگاه و راه‌آهن طی مراسمی با حضور وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان کشوری و استانی آغاز شد.


علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در جمع نخبگان، تولید کنندگان و اندیشمندان شهرستان گناباد اظهار کرد: ۷هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات صنعت آب و برق استان خراسان رضوی پیش‌بینی شده که توسط استاندار و مدیران به‌ صورت عادلانه توزیع خواهد شد.


همچنین محرابیان در شهرستان تربت حیدریه گفت: نیروگاه راشد تربت حیدریه طی ۲ ماه با ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی است و اگر چنانچه با همین سرعت پیش برود تا تابستان سال جاری آماده بهره‌برداری است.


به علاوه محرابیان در حاشیه بازدید از پروژه‌های آب استان خراسان رضوی، با اشاره به اجرای چهار اقدام برنامه‌ریزی شده صنعت آب و فاضلاب کشور برای تامین آب شرب پایدار، از تدوین برنامه ویژه مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور تا سال ۱۴۰۴ خبر داد.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز از تدوین برنامه «عدالت و تعالی نظام سلامت» در وزارت بهداشت خبر داد.

 وی در شهرستان بردسکن حضور یافت، او در این سفر هرچند اعلام نمود ساخت بیمارستان جدید در بردسکن امکان‌پذیر نیست اما اظهار کرد با توجه به نیاز شهرستان، می‌توان از منابع غیردولتی برای اجرای این پروژه استفاده کرد.

بهرام عین‌اللهی همچنین در ادامه سفرش به شهرستان خلیل‌آباد راه‌اندازی پایگاه اورژانس ۱۱۵ در این شهرستان را ضروری دانست و اعلام نمود وزارت بهداشت در راستای توسعه خدمات پیش بیمارستانی در این شهرستان، حمایت‌های لازم را خواهد داشت.


در تربت جام نیز یک دبیرستان با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید
همچنین با حضور وزیر ورزش و جوانان، طرح ساخت فاضلاب شهری خواف آغاز شد.


جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز در نشست شورای اداری شهرستان سبزوار با تاکید بر اهمیت حفاظت از قنوات گفت: مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به امر بازسازی، احیا و مرمت قنوات استان خراسان رضوی اختصاص یافته است.


محمدمهدی اسماعیلی نیز در جلسه شورای اداری شهرستان تایباد اظهار کرد: تایباد مستعد تبدیل شدن به قطب فرهنگی در خراسان رضوی است.

 رئیس سازمان محیط‌زیست نیز به قوچان سفر کرد و در جمع مدیران این شهرستان اعلام نمود مشکلاتی که بانک‌ها برای این شهرستان ایجاد کرده‌اند در اولین فرصت حل خواهد شد.

علی سلاجقه همچنین در این سفر اعلام نمود: موضوع مجموعه فرهنگی که در ورودی شهر واقع است و چند سال است معطل‌ مانده، حتماً مورد توجه ویژه دولت خواهد بود. همچنین اعلام نمود تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قوچان حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در این خصوص با اعلام در شورای اداری استان امیدواریم وزارت نیرو نظر ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.


حجت‌ عبدالملکی نیز در حاشیه بهره‌برداری طرح تصفیه خانه آب شرب شهر سلطان‌آباد خوشاب گفت: به منظور تقویت تعاونی‎ها و تثبیت و رونق اشتغال، ۲۰ هزار میلیارد ریال خط اعتباری جدید برای تعاونی‌ها ایجاد شده است.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید
وزیر راه‌وشهرسازی نیز در آغاز عملیات اجرایی بیش از ۷۰۰۰ واحد مسکونی در گلبهار گفت: باید از تمام ظرفیت‌های خراسان رضوی جهت توسعه ساخت‌وساز مسکن استفاده شود. امروز عملیات اجرایی بیش از ۴٧ هزار واحد مسکونی در خراسان رضوی در قالب طرح نهضت ملی مسکن آغاز می‌شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در نشست با فعالان اقتصادی در دانشگاه حکیم سبزواری گفت: مهمترین نکته در دانش بنیان شدن در سطح کلان این است که تحقیق و توسعه از هزینه‌های بنگاه‌ها بالاتر برود.


سیدعزت‌الله ضرغامی نیز گفت: با توجه به دوقطبی بودن مساله زیارت و اقامت در مشهد و شهرستان‌های طرقبه و شاندیز باید زیر میز دوقطبی‌ها زد.

بهشت هشتم، اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز که به نمایندگی از رییس جمهور برای بررسی مسائل و مشکلات به خراسان رضوی سفر کرد ابتدا با حضور در شهرستان کوهسرخ و شرکت در جلسه شورای اداری وعده راه‌اندازی ۵ زنجیره اقتصادی مشخص که آنغوزه، قالیبافی، کرم ابریشم و نوغانداری خواهد بود را در ۲۸ روستای منطقه داد.

سید امیرحسین مدنی همچنین ضمن اینکه وعده احیای معادن شهرستان کوهسرخ و مستقر شدن صندوق کارآفرینی امید را در این شهرستان داد قول پیگیری راه‌های مواصلاتی شهرستان کوهسرخ به شهرستان‌های اطراف از جمله تربت‌حیدریه و نیشابور را نیز به مسئولان این منطقه داد.

پیگیری سالن‌های ورزشی نیمه‌تمام شهرستان و مشکلات روستای کلاته تیمور از جمله گاز این روستا، کمپ هلال‌احمر و اورژانس جاده‌ای و احداث مدارس جدید با مشارکت بنیاد برکت و نوسازی مدارس و برق‌رسانی به مزار شهدای از دیگر قول‌های او در این سفر بود.

مدنی سپس در دومین روز حضور خود در خراسان رضوی به شهرستان کاشمر سفر کرد و در این شهرستان نیز از فعال شدن ۵۰۰ بازارچه روستایی در مسیرهای پر رفت و آمد کشور از جمله کاشمر خبر داد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همچنین وعده کمک به تکمیل فرهنگسرای نیمه‌تمام این شهرستان را داد و قول داد تکمیل واحدهای ورزشی، توسعه فرودگاه کاشمر و مرمت حوزه علمیه حاج سلطان به عنوان یک مجموعه ابنیه تاریخی و ارزشمند مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

خواندن کل مقاله