مورد قطعی ابتلا به سرخک در خراسان جنوبی گزارش نشده است

2 چند سال قبل 393

ایسنا/خراسان جنوبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از شناسایی چهار کودک زیر پنج سال مشکوک به سرخک در استان خبر داد و گفت: آزمایشات از این کودکان گرفته شده و به تهران ارسال شده است، اما تاکنون مورد قطعی از ابتلا به سرخک در استان گزارش نشده است.

مجید شایسته در گفت‌وگو با ایسنا از اجرای کمپین سرخک و سرخجه در ۱۸۱ منطقه عملیاتی شامل ۱۲ پایگاه بهداشتی در مناطق شهری و ۱۶۹ خانه بهداشت و سیار مناطق روستایی خبر داد و اظهار کرد: سرنگ برای تزریق پد الکلی، واکسن MMR و کارت واکسن به تعداد کودکان هدف تامین شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته سه کودک ۱۱ ماهه، ۹ ماهه و سه ساله مبتلا به سرخک در قاین، بیرجند و درمیان شناسایی شدند و پس از شناسایی، تمامی جمعیت در معرض خطر بیماری سرخک در این شهرستان‌ها که بالغ بر ۹ هزار و ۲۴۲ نفر بودند، واکسینه شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به نمونه گیری از ۷۱ نفر در سطح استان طی سال گذشته، افزود: میزان بیماریابی موارد مشکوک به سرخک ۹ در ۱۰۰ هزار نفر در کل جمعیت استان است که پیش بینی کشوری چهار در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تعیین شده است.

شایسته با بیان اینکه شهرستان‌های هدف کمپین سرخک و سرخجه نهبندان، درمیان، سربیشه و زیرکوه بودند که طی آبان ماه به مدت ۲ هفته کمپین سرخک در آن‌ها اجرا شد، تصریح کرد: این کمپین با ۲۳۰ تیم عملیاتی شامل ۳۷ تیم در مناطق شهری و ۱۹۳ تیم در مناطق روستایی انجام شد.

وی با بیان اینکه جمعیت هدف کمپین واکسیناسیون سرخک و سرخجه تمامی کودکان ۹ ماهه تا هفت سال است که در استان ۳۰ هزار و ۲۹۵ نفر کودک هستند، افزود: اکنون ۹۹.۱ درصد جمعیت هدف کمپین سرخک و سرخجه تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

شایسته با بیان اینکه افراد مبتلا به این بیماری از ۲ تا ۴ روز قبل از شروع بثورات جلدی (راش جلدی) به مدت ۴ تا ۹ روز بعد از آن، می‌توانند آلوده کننده باشند، ادامه داد: نوبت اول واکسن MMR در ۱۲ ماهگی و نوبت دوم در ۱۸ ماهگی به همراه واکسن سه گانه و فلج اطفال تزریق می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: برنامه واکسیناسیون کودکان غیر ایرانی همانند واکسیناسیون کودکان زیر ۵ سال ایرانی است و پارسال پوشش ایمن سازی کودکان زیر ۵ سال غیر ایرانی برای واکسن ۱۰۰ درصد بود.

انتهای پیام

خواندن کل مقاله